• LinkedIn
  • Join Us on Google Plus!
  • Subcribe to Our RSS Feed

Wednesday, January 16, 2013

10 Petua Utk Siapkan Novel

Wednesday, January 16, 2013 // by Azmah Nordin // // 35 comments

(tulisan ini ditulis khas untuk kita kongsi bersama, terutama sekali utk Ummu Anas, peserta bengkel yg membangkitkan persoalan ttg perkara ini kepada saya sebentar tadi :))

1. Tentukan masa utk menulis dan anggaplah sebagai sesuatu yang suci; mcm memenuhi tnggjwb bila masa solat tiba. Begitulah tnggjwb memenuhi waktu menulis. Masa yg sesuai yg dirasai masa anda paling kreatif – lewat malam? Dinihari? Subuh? Atau mengikut waktu pejabat biasa (mcm yg saya lakukan?) Ataupun, anggaplah masa yg anda janji pada diri sendiri itu, macam masa yang anda janjikan utk memenuhi `dating’ dgn kekasih; mesti dipenuhi, mesti diutamakan, kalau tidak putus cinta. Kalau anda tak cinta, tak kisahlah kalau putus sekalipun kan? Anda malah mungkin sengaja cari pasal atau alasan utk tidak meneruskan perhubungan itu. Tapi kalau anda sgt cinta...?



2. Jauhkan diri atau ketepikan segala bentuk gangguan; tekan punat off pada peti televisyen. Silent/senyapkan telefon bunyi telefon, hanya jawab sms setelah anda siap tugasan (penulisan) pada hari itu. Tetapkan masa menulis semasa tiada orang di sekeliling anda. Atauun, macam saya, sumbatkan telinga dengan ear phone dan mainkan muzik drpada mp3 dgn sekuat yang boleh, supaya anda tidak terganggu dgn sebarang bunyi lain di sekitar anda.


3. Pastikan hala tuju plot/jalan cerita anda. Biarpun plot, watak2 dan ceritanya mungkin akan berkembang pesat - hala tuju (mesej) ttp sama.

4. Jgn tergugat melihat skrin computer anda yg kosong. Tulis saja apa yg terlintas dalam fikiran anda, tak perlu fikir ttg salah ejaan, salah tata bahasa dll lain2, krn itu semua boleh diedit-perbaiki kemudiannya. Yg penting ceritanya dulu, biar mengalir mcm sungai. Mulakan dari gelojak perasaan watak utamanya atau dari satu babak memalukan/menyayat hati/menyeramkan/menggetarkan yg disusuli dgn imbas balik demi imbas balik sehingga terungkai mengapa ia boleh berlaku.

5. Dari bab ke bab, pasti anda sudah ada buat draf secara mental. Tiada satu pun yg anda tulis akan kekal atau tidak boleh dipadam, selagi ia belum dihantar kepada penerbit atau sudah terbit. Apatah lagi jika manuskrip itu masih berada dlm tangan sendiri, anda boleh mengubah-perbaiki pada bila2 masa saja. Jadi, jgn ganggu pengaliran ceritanya semasa anda perturunkan ke atas skrin computer. Jika ada tidak berpuas hati dengan ejaan, jalan cerita, gaya bahasa dan sebagainya, ia boleh diubah kemudiannya.


6. Jgn berasa anda perlu memulakan cerita dari titik permulaan atau mengikut urutan kronologi atau terlalu bergantung kpd draf asal novel anda. Masuk sepenuhnya ked lm jiwa watak-watak utama yg menghadapi konflik hidup itu, dan gambarkan sepenuhnya dr sudut pandangan watak2 tersebut. Kenali jiwa/perasaan/psikologi/kerjaya watak2 utama anda dgn mendalam, supaya anda tidak berasa tertekan hingga tersangkut dlm proses penciptaan kreatif anda nanti.

7. Berkaryalah tentang sesuatu yg anda suka, ini utk mengelakkan daripada anda menghadapi buntu pemikiran atau Writers Block.

8. Ulang kaji dan edit berulang-kali. Ini perlu dilakukan, setelah karya anda siap ditulis. Anda boleh tambah-cantikkan bahasa, susun-indah-kmplekkan ayat2 anda. Mana yg tidak berkaitan atau longgar, anda hanya perlu padam/delete daripada menyemakkan manuskrip novel anda.


9.Jangan ragu2 meletakkan diri anda di kalangan penulis lain. Buat satu senarai penulis yang baru menghasilkan beberapa buku2 secara sederhana saja mutunya, dan berkatalah pada diri sendiri `jika dia boleh buat, aku juga boleh – malah jauh lebih baik dariapda dia.’ Apa yg membezakan anda dgn si penulis itu, adalah kesungguhan mereka utk menghasilkan karya demi karya, dan jika mereka boleh, anda juga boleh, bukan? Sudah tentu akan ada ulasan dan krikan terhadap karya anda, begitu terbit nanti. Itu biasalah. Lagipun, hanya karya yang baik saja yang akan mendapat perhatian utk diulas atau dikritik – yang tidak baik, diabaikan, seolah-olah tidak pernah wujud. Jika ramai penulis top yg sanggup melalui pelbagai kritikan terhadap karya mereka – knp pula anda tidak, bukan?

10. Hanya anda yg boleh menentukan sama ada karya anda sudah siap ataupun belum. Biarpun anda mungkin akan menunjukkan manuskrip anda kepada rakan2 yg memang pakar dlm penulisan kreatif – dan sebagai kawan, tentulah dia akan memuji karya anda utk menjaga hati – kerana itu adalah tugas mereka. Yg paling baik, adalah dgn menghakimi karya sendiri. Pemisah antara karya bermutu dengan tidak bermutu hanya satu – diri anda. Jadi, tentukanlah bila atau bagaimana anda mahu melihat karya anda lahir k

Tuesday, January 8, 2013

Buah Sastera; Jom Kita Berkebun!

Tuesday, January 08, 2013 // by Azmah Nordin // // 10 comments

Sdr2,

Percayalah, kita tak boleh ubah org lain, tp kita boleh ubah diri kita sendiri supaya lebih giat lagi berkarya.

--------------------------

Buah Sastera; Jom Kita Berkebun!





Ramai orang tau, di sebalik rasanya yang enak, buah2 juga mengandungi khasiat yg tinggi. Ia diperkaya dgn zat galian yg mempunyai nilai-nilai perubatan, dan mampu mengubati pelbagai penyakit. Kita ambil buah delima di atas sana, sebagai contoh. Isinya bukan sekadar merah cantik dan manis pula, tapi kulitnya yg mengandungi asid tannin, amat berkesan utk menghapuskan masalah pelbagai cacing dlm perut kanak2. Yakni, di samping airnya digunakan oleh orang2 ubat kumur di negara Iran dan Iraq, utk mengatasi masalah bau pernafasan.

Begitu juga dengan buah epal, strawberry, nenas, pisang, durian, manggis, tomato, cili dan sebagainya. Semuanya mempunyai khasiat yang tersendiri. Jadi, apa perbezaannya antara buah2an ini dgn buah2an sastera? Masa tumbuh besarnya; ada yg memakan masa hanya dua tiga bulan sudah berbuah, dan dalam masa 2 - 3 bulan kemudian ia sudah mati dan perlu ditanam semula. Ada yang boleh hidup beratus2 tahun, misalnya pohon delima, durian dan sebagainya, boleh dinikmati turun-temurun, mungkin hingga ke akhir zaman. Wallahualam.

Nah, apa kaitannya buah2an dengan dunia sastera? Andainya pohon buah2an ditanam oleh para pekebun, dlm dunia sastera, sebagai penulis, andalah yang menanam pohon buah-buahan sasteranya. Dan, sebagai pohon karya pertama anda, tentulah anda telah memilih anak pokok dari baka (bahan cerita) yg terbaik, menanamnya di tanah (ilmu bantu) yg bersesuaian dan mencurahkan seluruh kasih sayang (menghidupkan watak2nya) dgn menyirami dan membajainya (menerapkan nilai2 murni) dgn betul, bukan?

Jadi, apa jenis pohon (karya) yg terbaik utk anda tanam? Yang mampu memberikan buah-buahan (hasil) kpd anda yg telah menekuninya, siang dan malam itu? Buah apa yg paling anda gemari? Ok, mungkin saja anda suka makan buah delima. Lazat, manis, cantik isinya dan sgt2 berkhasiat. Hingga, mungkin buah sastera dari pohon yg anda tanam ini, boleh sampai memenangi pelbagai anugera sastera - sebaik ia terbit. Tapi, bila ia akan terbit? Apakah anda sanggup tunggu ia sehingga terbit dulu, baru mahu menanam pohon buah yang lain?

Pohon delima! Wah, kalau tak silap saya, bertahun2 jugalah baru pohon delima ini mau menghasilkan buah - itupun, kalau ia berbuah! Jadi, bagaimana? Mau terus tunggu bertahun2 lamanya juga? Sampai bila? Dibuatnya pohon itu, hanya mampu membesar (terbit) dgn cantiknya, berbunga juga mcm pohon2 yg lain, tp tidak menghasilkan sebarang buah, nahas!

Cadangan saya; sementara anda menanti pohon (karya) anda terbit dan menghasilkan buah (royalti/honorarium/nama/pahala/kepuasan jiwa) kenapa tak tanam pohon-pohon lain dulu. Yakni, selain pohon delima, kenapa tak tanam juga pohon mangga, pohon kelapa, pohon pisang, pohon rambutan dan sebagainya? Semuanya pohon2 yg boleh menyumbangkan pelbagai khasiat kpd masyarakat. (lalang tak memerlukan bantuan anda utk ditanam bagai, ia sudah cukup kuat utk tumbuh dan hidup sendiri!) Jika bernasib baik, mungkin ia akan berbuah secara serentak dan bayangkan apa perasaan anda ketika itu!

Sebagai permulaan, selain daripada menanam pohon delima, misalnya, kenapa tak tanam pohon yg cepat berbuah, seperti pohon tomato, pohon cili, pohon ubi kayu atau apa2 seumpamanya (cerpen) yg cepat membesar dan mendatangkan hasilnya, sebagai latihan agar anda dpt memahirkan diri anda dlm dunia perkebunan sastera ini. Tanam dan terus tanam, selagi anda masih ada tenaga dan bakat. Berjuanglah tanpa henti, selagi mampu.


Yang pasti, apabila anda berkebun dengan niat utk menyumbangkan yg bermakna dlm dunia perkebunan sastera, yakni, dengan nawaitu yg bersih tentunya, ia pasti akan mendatangkan hasil yang baik juga. Kerana, saya yakini, Tuhan Maha Adil dan Maha Pengasih dan Penyayang.

Lagi byk anda membaca karya2 yg baik dan menulis, sebenarnya, lagi baik gaya penulisan anda, percayalah :)

(Sebelum saya terlupa; karya sastera kita juga boleh dianggap sebagai anak yg lahir dari darah daging kita sendiri; memang sukar melahirkannya, tapi apabila dihamili dgn cara betul, dan begitu lahir diberikan pendidikan dgn penuh kasih sayang, anak itu akan mendewasa dan menjadi anak yg baik juga akhirnya. Begitulah seterusnya :)

Mudah2an, suatu hari nanti, saya dpt jemput anda ke Sastera dgn Sifu (ciptaan aranam utk saya tu) pula k :) InsyaAllah.

Monday, January 7, 2013

Sastera Rakyat; Bagaimana Menghasilkannya

Monday, January 07, 2013 // by Azmah Nordin // , // 13 comments

Sdr2,

Seperti yang anda tahu, pada zaman dahulu kala, Sastera Rakyat disampaikan secara lisan Salah satu sifat sastera rakyat yang utama terletak pada cara penyampaiannya. Pada lazimnya sastera rakyat disampaikan melalui pertuturan. Ia dituturkan secara individu kepada seorang indivdu yang lain atau sekumpulan individu yang lain. Misalnya seorang datuk akan menuturkan suatu cerita kepada seorang bapa, seterusnya dari seorang bapa dituturkan kepada seorang cucu. Dan sebagainya.

Ada orang yg beranggapan bahawa Sastera Rakyat adalah suatu bentuk escapism ke dlm dunia magis. Apakah karya bentuk ini yg ingin anda hasilkan?






(novel remaja Sastera Rakyat ni baru beberapa bulan terbit, baru sampai sehari pd saya.. boleh dibuat contoh, jika anda mau)



Yang pasti, Sastera Rakyat sering mengalami perubahan. Sastera Rakyat merupakan kepunyaan bersama. Soal hak cipta tidak wujud pada sastera rakyat. Tiada siapa-siapa yang akan mengaku bahawa dialah pengarang bagi cerita rakyat yang tertentu. Bagi tok cerita ataupun penglipur lara yang kerjanya bercerira, beliau juga tidak mampu mengakui dirinya sebagai pengarang cerita berkenaan, melainkan meletakkan kepengarangan cerita berkenaan kepada seorang individu yang anonmious, yakni Yang Empunya Cerita.

Ok, jika anda berminat menghasilkan (mengolah semula) karya Sastera Rakyat seperti ini, di sini saya turunkan beberapa petua penulisan kreatifnya, utk anda.

Katakanlah anda memilih untuk mengolah semula cerita Pak Pandir. Utk itu, anda buat sedikit penyelidikan di perpustakaan ataupun lewat ruang siber. Cari buku2 atau artikel2 ttg sastera rakyat yg ingin anda hasilkan. Selepas membaca dan menghayatinya, maka segeralah tutup buku itu, atau pulangkan saja ke perpustakaan kembali. Kemudian, biarkan cerita itu hidup dalam minda anda, buat seketika. Apabila anda betul2 boleh melihat gambaran cerita itu macam menonton wayang di mata fikir anda, bermakna anda sudah bersedia!

Sastera Rakyat boleh ditulis dengan byk cara. Biasanya, orang mulakan cerita rakyat dengan perkataan `Pada suatu masa dahulu...' atau `Pada zaman dahulu...' dan sebagainya. Kebanyakan Sastera Rakyak mengandungi mesej pengajaran dan teladan kepada pembaca di akhir cerita. Jadi, fikirkan, apa mesej yg ingin anda sampaikan dlm Sastera Rakyat anda nanti?

Bagaimanapun, sebelum memulakan karya anda, elok jika anda membuat draf atau `peta'nya dulu. Pastikan latar/setting (masa dan tempat) dan situasi penting/gentingnya. Senaraikan watak-watak dan hubungan mereka antara satu sama lain. Perhalusi komplikasi atau masalah yang meletuskan situasi penting/genting tadi. Juga, senaraikan perkembangan plot (jalan cerita) yg akan timbul, apabila masalah itu diatasi. Jgn lupa gambarkan rupa wajah dan keseluruhan perawakan diri watak2 utam aitu k..

Siapa watak utama dlm karya anda nanti? Utk pengetahuan anda, watak2 utama dalam cerita anda adalah manusia dan boleh mati. Mereka bertemu dengan kejadian/kuasa supernatural atau lembaga magis atau lembaga menakutkan, dan menggunakan objek magis, tetapi watak utama2 itu sendiri tidak mempunyai kuasa magis.

Bagaimana perwatakan mereka? Biasanya, watak2 baik, haruslah daripada orang yg boleh disamakan kehidupannya dengan manusia di alam nyata. Watak2 haruslah mempunyai nama yg mudah disebut dan senang diingat oleh pembaca, nama2 yg umum atau yang biasa-biasa saja. Perwatakan manusia, biasanya dirujuk kpd profesyen mereka, sosial status, kedudukan dlm masyarakat, atau hubungannya dgn watak2 lain dlm cerita anda; misalnya, putera, puteri, ratu, sultan, suami, isteri, anak-anak, orang tua, pedagang, tukang besi, petani dan sebagainya. Dan setiap watak yg anda wujudkan dlm cerita anda kelak, seharusnyalah ada fungsinya terdiri dan saling menyumbang utk kekuatan cerita anda kelak.

Kalau zaman dahulu, Sastera Rakyat tidak kisah sama ada watak-watak itu mempunyai gelojak perasaan atau tekanan psikologi ataupun tidak. Orang tidak kisah apa yang si A telah buat ke atas si B, orang hanya nak tahu apa yg dilakukan oleh si B seterusnya. Tapi, utk menambahkan mutu dan daya tarikannya, kiranya lebih baik jika anda mampu memasukkan perasaan dalaman ini karya anda. Kerana, pembaca zaman sekarang - termasuk kanak2 dan remaja - sudah pandai menilai dan tidak mudah menerima segalanya bulat2 lagi, tanpa mempersoalkan akan kelogikan plot cerita anda kelak. Utk itu, pastikanlah watak2 utama mempunyai masalah yg lebih kurang sama dgn manusia biasa dan biarkan pembaca tidak sabar2 mahu menghabiskan bacaan, kerana ingin mengetahui sama ada berjaya atau tidak perjuangan watak2 tersebut.

Jika anda jadi pembaca, sudah tentu anda juga mahu `melihat' watak2 itu berjaya bukan? Kerana, sesungguhnya, itu jugalah keinginan anda utk diri sendiri; berjaya.



(gambar kat sebelah ni, tinggal separuh saja, akibat masalah scanner saya. Maaf)