• LinkedIn
  • Join Us on Google Plus!
  • Subcribe to Our RSS Feed

Monday, May 31, 2010

Syeera-bimbingan cerpen

Monday, May 31, 2010 // by Noraini Eslah // 53 comments

Assalammualaikum Syeera,
Saya sudah buka thread cerpen anda yang baru. Seperti biasa, anda perlu letakkan sinopsis cerpen terlebih dahulu untuk saya lihat sebelum mula sifu bimbing. Teruskan gigih, syeera.
-noraini eslah(ummu anas)

Friday, May 14, 2010

Mesej; Jgn Saratkan Jambatan Anda

Friday, May 14, 2010 // by Azmah Nordin // , // No comments

Photobucket

Kat atas ni, salah satu `jambatan' atau `titian' saya :)

Ok, setiap penulis yang baik, sentiasa ingin memperjuangkan sesuatu yg terbuku di dalam hati. Sesuatu yg penting. Sesuatu yg bermakna, bukan hanya utk diri sendiri, tp utk org lain. Termasuk penulis utk penulisan karya kreatif. Biarpun tugas mereka adalah utk menyampaikan cerita, lazimnya mereka akan menyampaikan mesej lewat karya mereka. Kalau dlm penulisan Sastera, mesejnya haruslah memiliki nilai-nilai murni, tentunya. Mesej itu apa? Seperti anda semua tentunya sudah tahu; mesej itulah tema cerita yg cuba anda angkat dlm karya anda k



“Jangan buat macam tu!"nasihat segelintir penulis mampan. Kata mereka lagi; fokus kpd jalan ceritanya. Biarkan watak-watak anda melakukan apa yang patut secara natural, dan jgn jadikan mereka sebagai boneka atau puppet, semata-mata utk menyampaikan mesej dan kepercayaan anda kpd pembaca.

Pernahkah anda mendengar nasihat serupa itu? Jika tidak, kenapa? Kerana menyampaikan mesej adalah satu2nya sumber tenaga/semangat yg membolehkan anda terus menceburi penulisan kreatif?

Ok, jika anda ingin menyelitkan mesej ke dalam karya kreatif anda, bayangkanlah sebuah gaung. Gaung yg dalam yang sedang banjir. Anda tentu mahu membawa membawa para pembaca anda menyeberangi gaung itu. Jadi bagaimana?

Sudah tentulah anda perlu membina jambatan dulu, bukan? Jadi, bagaimana nak bina jambatannya? Anda akan tanya sekali lagi. Ok, anda lalu cipta-garapkan watak2 dan latar/lokasi yg boleh dipercayai, biar segalanya bergerak dalam suasana yang boleh diterima akal juga. Selepas itu, anda lihat semula apa yg telah anda hasilkan, setakat ini.

"Eh, logik tak `jambatan' aku buat ni?" Anda perlu tanya diri anda begitu.

Setelah cukup yakin, anda pun memuatkan para pembaca anda ke dalam bas utk menyeberangi `jambatan' yg baru anda bina. Dalam masa yg sama, anda tidak lupa utk mengisi mesej anda di ruangan kargo atau tempat menyimpan barang, di dalam bas itu.


Agak2nya, boleh tak `jambatan' yg anda bina itu, menanggung bebanan yg berupa mesej anda itu? Apakah anda rasa, `jambatan' anda sudah cukup kuat untuk menanggung keberatan mesej anda yg teramat sgt pentingnya itu? Ataupun, belum pun sampai di tengah `jambatan', bas yg membawa pembaca dan mesej teramat sgt penting anda itu, sudah menjunam ke dlm gaung!

Jika anda sendiri boleh rasa ia tidak cukup logik, eloklah dibina semula `jambatan' anda itu. Jgn biarkan pembaca cuba menyeberangi `jambatan' itu, sehingga anda betul2 yakin ia cukup kukuh utk diseberangi. Yg pasti, semakin besar mesej yg ingin anda sampaikan, maka seharusnya semakin kukuhlah `jambatan' yg perlu anda bina. Sama seperti, semakin berat mesej yg ingin anda sampaikan, maka sewajarnyalah cerita anda semakin kukuh dan tahan uji. Watak2nya biar meyakinkan, plotnya biar menarik/mengasyikkan, sehingga para pembaca yg ingin anda bawa ke seberang sana, tiada masa memikirkan sama ada mesej yg anda muatkan di dalam kargo atau tempat barangan dlm bas itu, boleh menjunamkan mereka ke dalam gaung ataupun tidak.

Penulisan kreatif, dihasilkan dgn tujuan menghiburkan. Penulisan kreatif yg baik, bukan hanya menghiburkan, tapi mengandungi mesej - suatu pernyataan tentang kehidupan alam semula jadi dan kemanusiaan. Dan, utk menghiburkan, karya anda harus mempunyai daya tarikan (nilai komersial) dan `hidup'. (kalau anda berbengkel dgn saya, saya boleh tunjukkan bagaimana mahu `menghidupkan' karya)

Utk mempastikan cerita anda menghiburkan, beberapa unsur perlu ada di dalamnya. Pertama2 sekali, sesuatu mesti pernah `berlaku'. Dalam lain perkataan, MESTI ada isu atau situasi/masalah yg perlu diberikan perhatian dan wajib diselesaikan. Waktu penyelesaian ini, dipanggil `klimaks'.

Misalnya; seorang remaja perempuan menyaksikan rakan sekelasnya mengedar dadah, di mana akan melibatkan kebanyakan pelajar sekolahnya. Ataupun, seorang jururawat menyaksikan penyalah-gunaan kuasa oleh seorang doktor pakar, yang mana mungkin akan mengakibatkan kematian ke atas pesakitnya, sekali gus menyeret nama baik sebuah hospital kerajaan ke mahkamah.

Ini, sudah tentulah, sebuah plot cerita saja, bukan? Jadi, bagaimana lagi? anda mungkin akan bertanya begitu pula. Dgn soalan ini, membuktikan bahawa setiap penulis perlu memahami betul2 ttg watak2 yg berbeza peranannya dan cerita yg hendak disampaikan itu sendiri dahulu, sebelum boleh membentuk sesebuah plot cerita dengan lebih lancar. Melalui plot cerita yg baik, seseorang penulis boleh menyampaikan mesejnya. Misalnya, dgn menunjukkan kpd pembaca ttg betapa seseorang insan yg mulia hatinya, sanggup berkorban apa saja demi kasihnya kpd sesama insan, tanpa meminta balasan. Dan sebagainya.


Watak protagonis; watak ini perlu mempunyai matlamat utk menyempurnakan satu-satu perjuangan. Tanpa unsur2 ini, novel atau cerpen anda pasti akan terbantut atau gagal dikembangkan. Watak ini mungkin ingin memenangi sesuatu, mencari sesuatu, menewaskan sesuatu, dan sebagainya. Maknanya, dia harus ada tujuan hidup yg murni, dlm karya anda.

Watak antagonis; watak ini akan sentiasa menghalang usaha watak protagonis. Watak antagonis sentiasa mahukan sesuatu yg bertentangan dgn kemahuan watak protagonis, dan kedua2nya seperti sukar sgt hendak `menang' dan malah, mungkin kedua2nya boleh tewas terus. Lebih dahsyat, jika watak protaganis itu adalah orang yg sama dgn watak antagonis!


Konflik pula akan muncul apabila dua `kuasa' (protaganis dan antagonis) bertindak bertentangan antara satu sama lain. Antaranya;

* Manusia (istilah utk protagonis) lawan Manusia.

* Manusia lawan Diri sendiri

* Manusia lawan Alam semulajadi (cuaca, penyakit dll)

* Manusia lawan Alam ghaib (Tuhan, roh, hantu dll)

* Manusia lawan Suratan Takdir (sesuatu yg mmg tidak boleh diubah, tentunya)

Penamat;

Utk mendapatkan penamat cerita yg baik, juga tidak mudah, biarpun utk penulis mampan. Bagaimana pun, selagi memang niat asal anda berkarya hanyalah utk menyalurkan mesej yg berunsur nilai2 murni (secara kreatif), misalnya kasih sayang sesama insan, anda mungkin tidak akan menghadapi masalah dlm perkara ini. Percayalah :)

Thursday, May 13, 2010

Beritahu Saya Segera

Thursday, May 13, 2010 // by Azmah Nordin // // 24 comments

Para peserta bengkel :) andainya di thread anda sudah mencapai ke 200 respons, sila minta saya buatkan thread baru utk anda sesegera mungkin, untuk mengelakkan posting2 baru anda ditelan oleh thread yg sudah sarat itu k

Sunday, May 9, 2010

Zulkifli - bimbingan cerpen

Sunday, May 09, 2010 // by Noraini Eslah // 28 comments

Assalammualaikum Zul,
Saya sudah buka thread cerpen untuk anda mendapat bimbingan sifu. Sinopsis anda juga sudah saya pindahkan ke sini untuk mudah dibuat rujukan. Didoakan semoga anda berjaya menghasilkan cerpen bermutu dan bernilai murni yang bermanfaat.
-kak aini.