• LinkedIn
  • Join Us on Google Plus!
  • Subcribe to Our RSS Feed

Friday, March 20, 2009

Mau Join Kelas Bimbingan Cerpen?

Friday, March 20, 2009 // by Azmah Nordin // 104 comments

Sdr2.

Ingin Belajar Kembangkan Idea Anda Menjadi Cerpen Sastera Bermutu Tinggi? Atau Anda Penulis Yg Ingin Naik Tarafkan Keupayaan Supaya Karya Anda Lebih Bermutu Tinggi? Inilah Tempatnya. Percuma Je... Jom Kita Daki Ke Puncak Gunung Demi Gunung Sastera

Andainya anda berminat menyertai bengkel cerpen online, sila turunkan nama anda di sini... Begitu dapat nama anda, saya akan bukakan satu thread khas utk seorang peserta, dan di sana saya akan cuba seboleh mungkin utk memberikan sepenuh perhatian kepada setiap seorang peserta. Kita boleh mulakan dengan apa cara pun... mungkin anda sudah pun ada cerpen, utk dibedah dan diperkukuhkan sebelum dihantar ke pihak penerbitan... mungkin anda hanya ada idea, tapi belum menulis apa2 kerana tidak pasti di manakah hendak dimulakan atau bagaimana hendak memulakan... dan sebagainya.


Untuk menyertai kelas bimbingan ini, mula2 sekali, hanya ada 2 perkara yg saya minta;


1. bersedialah untuk lebih terbuka menerima teguran dan berkesanggupan utk membuat pembaikan, jika diperlukan... walau hanya cerpen, kualiti sesebuah karya amat penting diutamakan, sebelum menghantarkannya ke pihak penerbit.

2. bersedia utk membantu sesama rakan bengkel dlm penulisan kreatif ini kelak.


Selagi belum ramai peserta, anda mungkin boleh mendapat perhatian yg lebih drpd saya, Sifu Az...Yakni, selagi saya masih ada hayat, InsyaAllah :)


(yg lain, anda dah jadi peserta baru baca Dari Sifu. Juga anda perlu ada akaun gmail (google mail) atau yg berkaitan utk menghantar posting kat blog ni k..)


TAMBAHAN;

Andainya anda tersangkut dlm perncarian ilham atau mencari bahan untuk cerpen anda nanti, sila berbincang dgn saya k :)

104 comments:

  1. Salam..saya berminat untuk mengikuti bengkel penulisan online..Bakry M

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum,
    Salam kenal kak...
    Kalau dari Indonesia bisa jadi peserta bengkel cepren atau tidak?

    ReplyDelete
  3. aida_radar :) sudah tentu boleh. Lama sudah saya tunggu seorang insan dr luar Malaysia yg punya cukup keberanian utk berbengkel dgn saya. Tahniah. Jika ada teman2 senegara anda yg lain ingin berbengkel, bawalah mereka. Saya akan bantu, selagi saya masih ada hayat.

    Bila saya sudah adakan thread utk anda nanti, sila masuk dah buat apa2 yg perlu k

    ReplyDelete
  4. thanks a lot atas kesempatannya kak... ^_^
    bagaimana cara registrasinya? harus pakai google mail k? yahoo mail bagaimana?

    ReplyDelete
  5. aida :)

    registrasi yg bagaimana maksud anda? Utk pengetahuan anda, nama anda sudah pun ada di scrollbox Peserta Bengkel Cerpen tu. Maknanya, anda sudah pun jadi peserta bengkel dgn menggunakan akaun sekarang. pegi la lihat k

    ReplyDelete
  6. aida :) setiap kali apabila anda hantar posting, mesti beritau saya di shoutbox tu k, sbb jika saya lama di thread satu2 peserta bengkel, saya boleh terlupa pada posting2 yg lain.

    ReplyDelete
  7. Ok kak... saya sudah cek di akun saya.

    ReplyDelete
  8. Salam perkenalan berutus senyuman Sifu Az...

    Saya NUR HAZLINA MOHD FISOL ( Ina Nailofar )dari Pulau Pinang. Sy bminat utk mhasilkan novel, selama ini hanya banyak mhasilkan sajak shj...

    Sy kira 'bengkel online novel' yg sifu az sediakan ini merupakan peluang keemasan buat sy utk mnimba ilmu penulisan karya kreatif lg...

    Namun, sy kini berusia 19 thn & bakal mhadapi cbrn STPM'09 yg bakal mjelma bln nov nt...jd sy ingin mdaftar dhulu...tindakan yg lbh lanjut utk mnuntut ilmu dr Sifu akan disusuli sebaik sy tmt STPM nt...boleh kan?

    ***sy mdpt tahu tntg bengkel online ini drpd saudari Jamilah, kenalan sy tika di MPR'07 :)
    jg peserta Sifu Az...

    wassalam.

    ReplyDelete
  9. Ina Nailofar :)

    ok, saya akan masukkan nama anda di Bengkel Novel tu. selesaikan dulu peperiksaan STPM anda dgn sebaik mungkin k, dan nanti begitu selesai anda boleh mula berbengkel di sini.

    ReplyDelete
  10. salam...

    saya pun nak ikuti juga bengkel ini, bagaimana ye?

    ReplyDelete
  11. salam...

    saya pun teruja untuk turut menyertainya.. bagaimana caranya ya?

    ReplyDelete
  12. salam...

    saya pun teruja untuk turut menyertainya.. bagaimana caranya ya?

    ReplyDelete
  13. Sayang :)

    wah, nama... hehehe.. ok, sebentar lagi, akan saya ciptakan satu thread untuk anda k.. mesti gigih terus k.

    ReplyDelete
  14. Terima kasih sifu az...

    salam perkenalan berutus senyuman :)

    ReplyDelete
  15. Saya Abdul Razak bin Husin. Sangat berminat untuk menyertai bengkel on-line sifu. Harap saya diberi peluang ini. Terima kasih.Umur 40 tahun.

    ReplyDelete
  16. Saya Nordarlina binti Hamzi jga brminat mnyertai bengkel penulisan cerpen online ini..

    ReplyDelete
  17. Saya Mohd Lutfi Hafifi .
    anak sabah yang belajar di Jordan. berminat menyertai bengkel cerpen online.

    ReplyDelete
  18. Mohd Lufti :) kejap lagi saya buatkan anda thread, bila dah siap, anda buatlah apa2 yg perlu k

    ReplyDelete
  19. salam..saya ingin sekali menyertai bengkel cerpen ini..saya sekarang di upm,masih belajar,umur 24,lelaki.sebelum ini pernah juga mengikuti bengkel penulisan kreatif..

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum.

    Saya Bibi dari Kota Bharu ingin belajar mengenai cara menulis cerpen.Harap saya diterima untuk daftarkan diri juga.Apakah langkah seterusnya yang perlu dilakukan?

    Emel: bbnormi@gmail.com

    ReplyDelete
  21. Wilmi, sebentar saya buatkan anda thread/benang k... lepas siap tu, masuk, baca dan buat apa2 yg patut.

    jangan post byk2 sekaligus, bahagian komen blog ni tak boleh terima. Jadi, hanya post 3 - paragraf sekaligus saja, yg lain buat post seterusnya. selepas tu, beritau saya anda ada hantar posting di shoutbox `Jerit Apa Je tu' supaya saya tak lupa pada anda k

    ReplyDelete
  22. Tabir Khairuzan (selepas ni saya panggil anda Khai saja k, supaya senang eja, senang ingat dan senang taip :)

    sebentar saya buatkan anda thread/benang k... lepas siap tu, masuk, baca dan buat apa2 yg patut.

    jangan post byk2 sekaligus, bahagian komen blog ni tak boleh terima. Jadi, hanya post 3 - paragraf sekaligus saja, yg lain buat post seterusnya. selepas tu, beritau saya anda ada hantar posting di shoutbox `Jerit Apa Je tu' supaya saya tak lupa pada anda k...

    ReplyDelete
  23. salam... saya berminat nak join bengkel juga, boleh tak? :)umur 22 nurul hidayah ahmad temizi, (dayya).

    ReplyDelete
  24. salam, saya dayya (nurul hidayah ahmad temizi). umur 22 tahun, berminat nak sertai bengkel ni. boleh tak? :)

    ReplyDelete
  25. salam sifu...
    tlg buat thread cerpen untuk sy. kalau x de idea untuk novel, leh la cuba untuk cerpen ...sementara tunggu idea tuk novel ada...

    shukri @shuk cd

    ReplyDelete
  26. Salam Sifu.

    Di mana thread saya,sebelum ni ada.

    Maryani.

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum sifu..Salam hijrah..
    Saya Yusuf Nur..harap sifu boleh terima saya sebagai murid..Bagaimana mahu saya hantar cerpen saya sifu?

    ReplyDelete
  28. bila bengkel ini akn diadakan.
    saya amat berkehendak turut serta bagi menambah ilmu yg sedia ada.
    sila berikan tunjuk ajar.

    ReplyDelete
  29. balqis :) nanti kejap saya buatkan awak thread di kotak Bengkel Cerpen tu k

    ReplyDelete
  30. Assalammualaikum...
    Sy berminat nak ikuti bengkel ini.Bg org spt sy yg t pernah menulis apa2 apa yg paling mudah bg sy utk berjinak2 dlm bidang ini menulis cerpen atau novel? Tulis sajak ada le tapi tak anto ke mana just simpan sdn je...

    ReplyDelete
  31. chomil :)

    sama ada anda boleh menulis novel dan cerpen ataupun tidak, bergantung pada kegigihan anda juga. namun, sebelum anda menerjuni bidang novel, saya perlu lihat gaya penulisan anda lewat cerpen dulu. kejap lagi saya buatkan anda thread di Bengkel Cerpen tu, jadi nanti anda pergilah cek k

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum Sifu Azmah,

    Pertama kali melihat nama Azmah Nordin dalam kotak komen di blog serog teman, saya sudah terpanggil utk mengunjungi blog ini.

    Alhamdulillah saya bertemu dgn seseorg yg boleh menegur dan memberi tunjuk ajar kepada saya dalam dunia penulisan. Beserta dgn cara yg sesuai utk berutusan.

    Saya berimat utk menyertai kedua2 bengkel. Tapi sebagai permulaan saya sertai dulu bengkel cerpen.

    ~Putri Lily~

    ReplyDelete
  33. Puteri Lily :) kejap lagi saya buatkan anda thread di bengkel cerpen k

    ReplyDelete
  34. salam sifu....

    saya nak joint..bole tak?

    ReplyDelete
  35. Hai sifu..

    MgKayangan mau join bengkel cerpen. Boleh ke?

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum Sifu Azmah,

    Saya telah lama mencari-cari di manakah dapat saya belajar menulis secara on-line. Alhamdulillah semalam sewaktu membaca majalah Anis saya terlihat biodata salah seorang penulis yang menyatakan dia belajar menulis secara on-line dengan Sifu Azmah, jadi hari ini saya telah cuba mencari webpage Sifu di internet dan Alhamdulillah terjumpa blog Sifu. Semoga impian saya untuk menulis akan menjadi kenyataan satu hari nanti.

    ReplyDelete
  37. Waalaikumusalam Riana :)

    sekejap lagi saya buatkan anda thread di kotak Bengkel Cerpen tu, nanti anda pergi cek dan buat apa2 yg patut k

    ReplyDelete
  38. assalamualaikum wrt wbt :-)

    saya juga berminat untuk menyertai ini, kekangang masa dan tugas selalu menghambat saya untuk turut sema menceduk ilmu untuk mencari jalan yang sesuai dan betol bagi merealisasikan impian saya.
    saya juga ingin turut serta jika diberi kesempatan bermula dari A hingga seterusnya...

    salam

    ReplyDelete
  39. waalaikumusallam unclejoe :)

    Mengejar impian, perjuangan namanya, perjuangan tanpa cabaran, bukan perjuangan namanya. sila beri saya nama betul dan usia anda, nanti saya buatkan anda thread kat Bengkel Cerpen tu k

    ReplyDelete
  40. salam

    Terima kasih kerana sudi menerima saya menyertai bengkel ini...
    berikut sedikit detail saya:

    saya dah pun 35 tahun

    seorang tenaga pengajar bahasa inggeris di kolej

    nama penuh : JUHARI SHAM BIN JUSOH

    ReplyDelete
  41. juharisham :) saya dah buatkan anda thread di Bengkel Cerpen tu, pergilah cek k

    ReplyDelete
  42. saya juga berminat nak sertai bengkel ni.Mesti blh kan..Saya Dora Clare binti kadau@philip.umur 22 thn.

    ReplyDelete
  43. Salam...
    Sifu @ ketua kelas (Ummu Anas)
    Maaf pendaftaran pertama tadi tersalah ya.. terguna email kawan

    Biodata :
    Rezal Bin Maznan
    Umur : 34
    Jantina : lelaki
    Kerjaya : Seni (pelukis, Penulis, Pemuzik)

    Peserta Bengkel Penulisan Novel dan pemantapan Cerpen
    SMK St Micheal, 27-30 Mei 2010

    ReplyDelete
  44. salam wbt

    mula2 saya nak bagitau, saya mula jatuh hati dengan novel2 sifu selepas membaca noor ainku sayang. saya jadi jatuh hati juga dengan negeri di bawah bayu tersebut dan alhamdulillah saya telah bertemu dengan blog penulis novel tersebut.

    saya berminat untuk menyertai juga bengkel online.

    nama : asma'
    umur : 24 tahun
    email : akrimi_mathwa172@yahoo.com

    terima kasih.

    ReplyDelete
  45. saya mahu jadi peserta bengkel cerpen.

    nama: che aida
    e mail: layar_putih@yahoo.com.my
    Terima kasih

    ReplyDelete
  46. saya juga berminat jadi peserta bengkel cerpen. terima kasih.

    ReplyDelete
  47. salam

    saya berminat menyertai bengkel cerpen.
    terima kasih.

    faridah abd.hamid

    ReplyDelete
  48. hai sifo,
    saya berminat menyertai bengkel cerpen.
    Nama: Jepinus Kimuin
    Umur: 50 Tahun
    Jantina: Lalaki

    terima kasih.

    ReplyDelete
  49. salam sifu... sya minat nak join bengkel cerpen

    nama sya Residah Sani,
    umur sya 44 th.
    sya seorang prempuan

    ReplyDelete
  50. join bengkel
    Nama: Doneysius James
    Umur: 26 Tahun
    Jantina: Lelaki

    ReplyDelete
  51. Assalamualaikum Sifu Azmah,
    Saya Jikoh Bin Unggun peserta bengkel di SMK St Micheal Sandakan hari tu. Syukur... Cerpen saya telah siap... dan sedia untuk di post....

    Bolehkah kiranya Sifu add kan nama saya semula dalam Entri Bengkel Cerpen.. Terima Kasih...

    Salam perkenalan untuk semua ketua kelas dan timbalan.

    Jikoh

    ReplyDelete
  52. salam

    minat menulis dalam suntuk masa dan ruang yang ada. Namun, masih merasakan hasil tangan ini hanya biasa-biasa sahaja.

    Berminat ingin mengikuti dan menyertai bengkel ini.

    dari,
    diana

    ReplyDelete
  53. Salam 'alaik.. saya nak mulakan menulis cerpen. Insyaalah, berminat.. macam mana ye nak mulakan?

    ReplyDelete
  54. Salam sifu,
    Saya mau join;
    Peggot dari FELDA Sahabat Lahad Datu Sabah, umur 40th.Ku ada serta bengkel sifu di FELDA Sahabat.

    ReplyDelete
  55. Saya berminat.
    sidhilal@gmail.com

    ReplyDelete
  56. salam. rugi la lambat tau psl bengkel online ni. tp sy nak join gak... hrp2 ditrime.
    intro; sy student pnulisan artistik yg tak t'pke pon akn ade dlm bdg ni. minat ade tp mgkn tak sebaik kwn2 sekuliah. org2 kte 'tuka la kos...' tp sy rse mgkn ade sbb nape ALLAH mskkn sy dlm kos ni, sbb kbtulan sume yg sy apply xdpt, t'msk mtrx n maktab even kptsn not so bad. mgkn sbb byk lpsn spm yg memhon jd kptsn sy not good enough sbb tak straight A. papepon, Wallahua'lam. jd drpd sy m'elak dan cari2 kos lain, why not sy try it out? next step is looking for guidelines...which lead me to u, sifu. mdh2an ditrime dan diberkati.... :-)

    ReplyDelete
  57. waalaikumusalam chaotic :)

    ok, sudah tentu anda diterma berbengkel di sini. tp, sebelum tu, anda perlu mendaftar dan Ketua Kelas, Sdr Ummu Anas akan membantu anda kelak,dan sila berikan nama betul, sebab adillah kan, saya sendiri memberikan nama betul dan usia saya di sini. juga usia dan jantina anda, bagi memudahkan saya mencari pendekatan yg paling baik utk membantu anda k

    jgn lupa beritau juga di shoutbox `jerit apa je' tu, setiap kali hantar posting/catatan, supaya posting anda tidak kami terlps pandang dgn tak sengaja. dan sewaktu berbengkel, anda perlu gunakan ejaan dan bahasa malaysia yg tepat.

    gigih terus k

    ReplyDelete
  58. Assalamualaikum sifu, Kak Ummu telah membuat thread utk saya. Dan saya akan post cerpen pertama saya disitu. Harap sifu dapat semak. Terima kasih.

    Nama: Yusmahwazrul Shah
    Umur: 16 tahun

    ReplyDelete
  59. saya nak ikut gabung di bengkel ni..
    nak tanya cemana caranya...
    thx...

    ReplyDelete
  60. nama saya muhammad faiz bin rusli..
    nama pena : gadis thantawi
    email..312588@gmail.com

    trmaksh sifu. saya menanti thread dr sifu..

    wassalam=)

    ReplyDelete
  61. assalamualaikum,sifu! saya berminat utk menyertai bengkel ini.
    Nama: Nur Shahirah
    Umur: 16 thn
    Jantina: Perempuan
    Sifu,memandangkan saya seorang pelajar sekolah dan akan menempuh spm pada tahun hadapan,saya harap dpt kelonggaran utk keaktifan saya dlm bengkel ini. Cerita yang saya tulis paling kurang pun seminggu sekali saya hantar. Saya still ikut bengkel ini cuma saya pandai tak online utk masa yang lama disebabkan peperiksaan.Harap sifu faham.Terima kasih.

    ReplyDelete
  62. Salam sifu,
    saya berminat untuk sertai bengkel penulisan ini.
    Nama : Nazeerah
    Umur : 17

    Mohon tunjuk ajar dari sifu :)

    ReplyDelete
  63. Salam untuk Az,

    saya....

    nama : Lelian Edang
    umur: 40 thn
    jantina: Perempuan

    Saya berminat dan ingin menyertai bengkel penulisan cerpen ni. Dah lama saya cari peluang seperti ni. tapi macamana nak menjadi ahli ye? saya banyak idea tapi masih tak tahu macam mana memulakannya? Sebenarnya saya ni bekerja sambil menulis utk jabatan. Kerja saya bantu buat research dlm laut tapi saya minta tulis puisi.
    klu nak tau 'taip aje Lelian Edang n search. he..hee... saja nak promosi..
    apa apa pun saya nak join bengkel cerpen Az.
    Boleh?

    ReplyDelete
  64. Assalamualaikum sifu...

    Semoga Puan Sifu sihat sejahtera dan terus diberi kekuatan untuk membimbing kami....Semoga Allah memberikan ganjaran atas segala ilmu kebaikan yang Puan Sifu turunkan....

    Saya ingin mendaftar juga Sifu.. semoga sama-sama beroleh manfaat...

    ReplyDelete
  65. Assalamualikom,alhamdulillah Allah dorongkan saya ke sini

    Saya zawiah berminat ingin mendaftar penulisan cerpen ini

    Wassalam

    ReplyDelete
  66. Salam

    Saya berminat untuk menyertai kelas bimbingan cerpen. Bagaimana caranya?

    Nama: Noor Ashikeen
    Emel: naza2406@gmail.com

    ReplyDelete
  67. Salam Sifu Azmah yang dihormati,
    Saya berhasrat tinggi berguru dengan sifu. Nama saya Rashidah. Terima kasih.

    ReplyDelete
  68. Assalamualaikum Sifu Azmah yang dihormati,
    Saya berhasrat menyertai kelas bimbingan cerpen. email saya :rashidahmatnor@gmail.com

    ReplyDelete
  69. Assalamualaikum Puan,

    Terima kasih menjenguk blog saya dan memaklumkan kewujudan blog Puan. Satu rahmat bagi saya.
    Saya memang lama dah nak belajar menghasilkan karya kreatif dari seorang guru tapi belum berkesempatan. Selama ni belajar dari buku- buku sahaja.

    Saya Ummu berusia 39 tahun. Minat ke arah karya kreatif baru saja muncul dalam lima tahun kebelakangan ini. Bermula dengan sajak dan bergerak ke arah cerpen. Tapi saya sukar menghabiskan cerpen kerana rasa amat panjang dan idea saya kerap hilang separuh jalan.

    Amat berharap dapat mengikuti bengkel buat cerpen ini.

    Tkasih.

    ReplyDelete
  70. Assalamualaikum Puan,

    Saya berhasrat menyertai kelas bimbingan cerpen. emel saya :kyaqutah@gmail.com

    terima kasih.

    ReplyDelete
  71. Assalamualaikum, Puan.

    Saya amat berminat untuk menyertai kelas bimbingan cerpen yang puan adakan. Bagaimanakah caranya?
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  72. Salam sejahtera. Saya juga tidak mahu ketinggalan peluang yang sangat bernilai ini.
    Terima kasih.

    Nama: Alexious Gidin
    Emel: arowana5081@gmail.com

    ReplyDelete
  73. alex :) dan semua yg berminat dgn kelas bimbingan ini, jika nak mendaftar, beritau pd puan noraini, pengurus blog, nanti beliau tlg uruskan pendaftaran dan ikut semua arahannya, jgn malu2 k

    ReplyDelete
  74. Puan,

    Saya berminat dengan Kelas Bimbingan Cerpen.Bagaimanapun, disebabkan faktor usia saya sudah terlambat.

    Sedemikian, saya menulis secara suka-suka sahaja di dalam blog.

    ReplyDelete
  75. Puan Sifu, saya Alexious Gidin ingin melapor diri untuk kelas bimbingan cerpen. Dimana saya boleh maklumkan Puan Noraini untuk urusan pendaftaran?

    ReplyDelete
  76. Assalamualaikum sifu. Saya amat meminati bidang penulisan dan berminat nak menyertai kelas bimbingan yang dianjurkan. Penulisan saya lebih menjurus ke arah penulisan berbentuk humor dengan corak gaya bahasa yang agak hancur tambah lebur. Diharapkan dengan bimbingan dari pihak sifu akan dapat membantu saya dalam memantapkan gaya penulisan saya. Nama saya Mohd Fakaruddin bin Yaakob (31 tahun). Emel: blogaku4@gmail.com. Sekian terima kasih.

    ReplyDelete
  77. AsSalam,

    Saya berminat utk menulis...serta perlukan bimbingan..sweatiemia@gmail.com
    terima kasih.

    ReplyDelete
  78. Assalamualaikum...
    Saya baru menemukan blog ini dan amat berminat untuk menceburi bidang penulisan kreatif.Harap dapat tunjuk ajar serta bimbingan Sifu.
    -Ainudin Othman-
    emel: ainudin.othman@gmail.com

    ReplyDelete
  79. Assalamualaikum,Sifu Az & Kak Ani

    Saya berharap sangat agar saya diterima sebagai pelajar di blog ini.

    emel saya : ainhasdeen@gmail.com

    Nama : Nurulain Binti Birhanuddin

    ReplyDelete
  80. assalamualaikum, saya berminat untuk menuntut ilmu penulisan dari sifu. harap dapat beri tunjuk ajar. :)

    NOR HIDAYAH BT MAT ZAIN
    dejavu_seorangGadis@yahoo.com

    ReplyDelete
  81. Assalamualaikum... selalu menulis artikel di blog dan majalah... nak cebur diri dalam bidang penghasilan novel dan cerpen...

    dah ada beberapa cerpen di hasilkan...

    mohon bimbingan dan tunjuk ajar dan di terima sebagai pelajar..

    TQ

    kapandikapan@gmail.com

    ReplyDelete
  82. Nama : Hatta Bin Midy

    email :kapandikapan@gmail.com

    harap dapat terima saya sebagai pelajar..

    TQ

    ReplyDelete
  83. Assalamualaikum, saya Nureda Haji Rosley @ Peredah Binti Rimpau. Mohon bimbingan dan tunjuk ajar untuk menghasilkan sebuah cerpen dan novel yang bermutu.

    Sebelum ini saya pernah aktif menulis cerpen dengan menggunakan nama Anisda H.Abadi dengan mendapat sedikit tunjuk ajar dari Hasyuda H.Abadi.

    Terlalu banyak cerita yang ingin saya ceritakan melalui cerpen dan novel. Sayangnya saya tidak bijak menggunakan bahasa sastera yang cantik.

    Mohon sekali lagi bimbingan lah saya.

    Wassalam,
    Anisda H.Abadi
    e-mail : anisdarosley@yahoo.com

    ReplyDelete
  84. Assalamualaikum.....mohon bimbingan & tunjuk ajar bagaimana untuk menghasilkan sebuah cerpen dan novel yang bermutu.

    Anisda H.Abadi
    edarosley@gmail.com

    ReplyDelete
  85. dalam tahun 2012 ini Sifu Az masih mahu menerima peserta bengkel. Sudah lama saya mencari SIFU saya ada 2 cerpen yang mahu saya minta teguran dan pembaikan.

    ReplyDelete
  86. salam saya dayang dari sarawak,saya pn berminat nk sertai bengkel on line ni?

    ReplyDelete
  87. Assalamualaikum sifu2 ,, saya berminat nak ikut Bengkel Cerpen nie.. mcm mna nk register ye ?

    ReplyDelete
  88. Assalammualaikum,
    kepada semua yang bertanay di entri ini dan berminat utk menyertai bimbingan blog sastera,
    sila beritau hajat anda di shout box blog(kotak kecil,dibwhnya gambar anak kucing/jerit apa saja).

    Sementara itu, anda baca peraturan praktik blog sastera. Juga sedia sinopsis ringkas bagi cerpen yg ingin anda hasilkan. kemudian masukkan ke dlm kotak sinopsis. Saya akn melihat/menilainya dahulu sebelum membuka thread bimbingan utk anda. mudah bukan?

    -aini.
    pengurus blog sastera.

    ReplyDelete
  89. assalamualaikum,..
    saya berminat untuk join kelas bimbingan cerpen dan novel,.. mohon tunjuk ajar
    nadia
    nad_dya28@yahoo.com

    ReplyDelete
  90. Salam Sifu, Saya Siti Norhidayah binti Ismail, dari Kuching Sarawak. Saya merupakan penulis bebas yang masih cetek ilmu pengetahuan. Saya berminat untuk menyertai kelas bimbingan ini. Semoga Sifu sudi menerima saya sebagai anak murid. Sifu boleh hubungi saya di alamat emel sitianne@gmail.com. Terima kasih :)

    ReplyDelete
  91. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  92. assalamualaikum. kelas sastera macam ni masih ada lagi? nak join bersempena cuti semesta pada bulan 10 nanti. nak menambahkan ilmu pengetahuan

    ReplyDelete
  93. salam... yang sudah pernah tersiar karya dan ada novel boleh ikut juga ke. Salam kenal Puan Azmah

    ReplyDelete
  94. salam Puan,, rasa beruntung dapat bersua muka dengan sifu d DBP Sabah 2 hari lalu sewaktu bengkel penulisan fiksyen (wakil dr IPG). saya berminat untuk belajar :) semoga saya dapat menjadi anak didik sifu :)

    ReplyDelete
  95. Salam puan, saya berminat untuk join bengkel puan...

    ReplyDelete
  96. Assalaamu'alaikum, Sifu Az.
    Saya kurang beryakinan dengan karya sendiri, adakah ia bagus ataupun hambar tapi seandainya sudah bersurat insya'ALLAH, saya akan berusaha di bawah naungan sifu. Tegurlah semahunya, saya tidak akan berkecil hati.

    ReplyDelete
  97. Assalaamu'alaikum wbt, Sifu Az.
    Saya sudah hilang hitung berapa kali saya cuba untuk komen. Ayat pun sudah terlupa. "Saya berminat," itu saja. Emel : hazwaniwanie1994@gmail.com
    Insya'Allah, saya tidak akan rasa kecil hati, malah akan berusaha untuk memperbaiki setiap kelemahan yang ada.

    ReplyDelete
  98. assalamualaikum,kena lapor segera di mana? saya sudah dapat emel tapi arahan seterusnya bagaimana?

    ReplyDelete
  99. salam..sy pn berminat nk join bengkel on9 nie,,macam mane yea?

    ReplyDelete
  100. Salam...
    Saya Zuan dari Kedah berminat untuk ikut kelas menulis ini
    Umur; 34,
    Email; dupplicate2u@gmail.com
    Apa yang saya perlu buat seterusnya?

    ReplyDelete
  101. Salam..saya Isninah berminat untuk ikut kelas menulis online ni, email saya aninkarlia@gmail.com

    ReplyDelete
  102. NAMA : Izwan Izzuddin
    NAMA PENA : Zuan Iman
    UMUR : 34
    E-MAIL : dupplicate2u@gmail.com

    Salam Puan Azmah Nordin ini Sinopsis yang tak seberapa saya sertakan harap tunjuk ajar dari Puan..terima kasih.

    Sinopsis Cerpen ‘Berusahalah Abang’
    Mesej; Sabar Membawa Berkat

    Zaidi ingin memulakan hidup baru selepas kecewa dalam perniagaan skim cepat kaya yang dimasuki beberapa bulan dulu. Simpanannya hampir 20 ribu lesap sekelip mata. Isterinya Nora saban hari meleteri Zaidi kerana kebodohannya itu. Zaidi merasa terpukul dan menyesal dan mula merancang ingin memulakan hidup baru dengan berniaga kecil-kecilan. Selepas berbincang dengan isteri akhirnya Zaidi nekad ingin mencuba menjual roti canai di dalam kawasan perumahannya itu. Dalam keadaan kekurangan modal Zaidi menebalkan muka berusaha meminjam dari beberapa teman hingga cukup modal yang diperlukan. Roti canai Zaidi mendapat sambutan, Zaidi suami isteri benar-benar gembira namun kegigihan Zaidi dan rezeki yang datang melimpahruah itu rupanya dicemburui oleh teman baiknya. Azman merasa cemburu kerana itu adalah ideanya yang diberikan kepada Zaidi malah dia juga yang telah mengajar sahabatnya itu resepi roti canai. Di depan Zaidi, Azman bermulut manis namun dibelakangnya Azman sering menjaja kuah roti canai Zaidi yang tidak sedap dan rotinya yang keras. Sikap Azman tidak ubah seperti menabur pasir dalam periuk nasi Zaidi. Jualan roti canai Zaidi mula merosot. Pelanggannya semakin berkurangan dari hari kehari. Pelbagai cara dilakukan Zaidi untuk membaikinya namun dia hairan dan tidak mengetahui punca masalah itu. Hinggalah dia mengetahui mengenai perbuatan Azman, hatinya benar-benar terkilan kerana Azman adalah sahabat yang dipercayainya. Nora yang memahami perasaan suaminya saban waktu berpesan supaya sabar dan tekun berusaha ia akan membawa berkat. Akhirnya, rezekinya kembali banyak, pelanggan semakin ramai. Azman menjadi malu selepas perbuatannya diketahui Zaidi dan memohon maaf. Walaupun Zaidi marah dia tetap memaafkan Azman kerana berpegang kepada perinsip sabar membawa berkat itu.Zaidi gembira kerana diberikan seorang isteri yang memahami dan sabar hidup bersamanya. Bagi Zaidi Nora adalah isteri yang hebat dan bijak.


    Watak
    Zaidi- Suami yang bertanggungjawab namun tergopoh gapah untuk menjadi kaya hingga silap percaturan dalam berniaga.
    Nora- Isteri yang penyabar dan bijak. Sentiasa memberi sokongan dan bantuan kepada suaminya saban waktu.
    Azman- Sahabat Zaidi yang cemburu melihat kejayaan Zaidi berniaga roti canai.

    ReplyDelete
  103. Nama Penuh : Isninah binti Ali Karar
    Nama Pena : Faina Arsiany A.K
    Umur : 38 Tahun
    Alamat Email : aninkarlia@gmail.com

    Salam, Puan.. tak tau nak buat macamana jadi saya post sinopsis ringkas saya di sini..harap dapat tunjuk ajar dari puan..

    Sinopsis Cerpen ‘Mak Tak Nyanyuk’

    Mengisahkan tentang Zira yang semakin hari semakin bingung menguruskan ibu mertuanya yang menghidap penyakit Alzheimer tanpa mereka sedari. Masalah demi masalah timbul disebabkan oleh ibu mertua. Walau bagaimanapun, sekiranya fikiran ibu mertuanya normal dan penyakit tersebut tidak menyerang, Mak Esah (ibu mertua Zira) merupakan seorang mertua yang amat baik dan tidak cerewet. Zira suami isteri semakin bingung menghadapi sikap Mak Esah yang semakin teruk dan suami Zira ( anak Mak Esah) berkali-kali mengatakan yang ibunya telah nyanyuk walaupun Mak Esah berkali-kali mengatakan tidak..konflik semakin memuncak setelah rumah mereka hampir hangus terbakar kerana Mak Esah langsung tidak ingat yang dia ada menanak nasi dan dia tidak mengaku perbuatan tersebut berpunca daripadanya. Ekoran dari itu, Zira mengesyorkan suaminya membawa mertuanya bejumpa doktor dan daripada diagnose doktor, didapati ibu mertuanya menghidap penyakit Alhzeimer tahap kronik..

    ReplyDelete