• LinkedIn
  • Join Us on Google Plus!
  • Subcribe to Our RSS Feed

Thursday, April 2, 2009

Definasi; Gaya Penulisan

Thursday, April 02, 2009 // by Azmah Nordin // // No comments

GAYA, kepada penulis karya kreatif - adalah berdasarkan kepada cara anda menulis - bukan kepada ttg apa yang anda tulis, biarpun kedua-duanya saling berkaitan. Ia terhasil daripada perkara2 seperti; pemilihan perkataan, nada suara, dan sintaksis. Ia adalah suara yang pembaca `dengar' , apabila mereka membaca karya anda.

Secara naturalnya, gaya penulisan anda akan berubah-ubah, berdasarkan subjek dan sudut pandangan. Bagaimanapun, apabila kita bercakap tentang membina Gaya Penulisan, sama seperti personaliti anda, asasnya sudah ada di dalam diri anda - di hati anda.



Atau, cara lebih mudah lagi utk memahaminya, Gaya Penulisan anda adalah cara bagaimana anda ekspres diri, dan ia berkembang secara natural mengikut peredaran masa, digabungkan dengan personaliti anda, apa yang anda pilih untuk dibaca, dan cara anda membuat keputusan dalam sedar, semasa anda menulis.

Jadi, apa yang anda boleh buat untuk membina Gaya Penulisan anda? Terlalu memikirkan tentang Gaya - juga boleh membantut-kakukan proses penulisan anda, tapi mungkin ada beberapa kelaziman gaya asas yang boleh anda fikirkan, untuk mula menulis;

Membaca Utk Membina Gaya Penulisan Anda.


Membaca, sama macam melabur saham di dalam otak kita. Jadi, bacalah secara menggila2 dan sebyk mungkin boleh. Karya-karya satera adalah guru yg paling baik. Tapi jangan bimbang bahawa genre fiksyen, atau apa pun jenis prosa, akan mencemarkan Gaya Penulisan anda. Saya kecil2 dulu, suka baca karya Enid Blyton; kisah-kisah pengembaraan yang menyemarakkan perasaan. Kemudian, saya bergerak dan melangkah setapak demi setapak lagi, sampai sekarang, saya terus memabaca dan membaca apa saja karya2 yg berkualiti.

Tulis


Tiada yg baik, selain daripada terus menulis sebanyak mungkin dan seboleh mungkin. Semasa anda berkarya, jgn terlalu memikirkan tentang penerbitan; memang perlu difikirkan, tapi kemudian saja - yakni, setelah karya anda siap ditulis. Dan jangan bimbang jika anda rasa apa yang telah anda tulis tidak begitu baik atau memberansangkan. Menulislah kerana anda mmg suka menulis, dan yakinilah bahawa lambat-laun anda akan mendapatkan Gaya Penulisan anda sendiri - jika anda menulis dari hati.

Gunakan Ayat Yang Kedengaran Natural Kpd Anda


Walaupun anda seharusnya menambah-luaskan perbendaharaan anda, gunakan perkataan yang anda biasa gunakan seharian. Jika anda hanya menggunakan perkataan dengan niat utk membuat pembaca mengkagumi anda, ia mungkin terdorong utk menyalah-gunakanya. Malah, ia mungkin dianggap sabagai bahasa bombastik dan ini lebih memalukan, tentunya. Menggunakan bahasa puitis sgt2 digalakkan sebenarnya, dengan syarat, anda tau menggunakannya dan faham apa yang anda tulis - supaya pembaca juga faham apa yang anda tulis kelak. Ini penting.


Elakkan daripada klise.


Memang sukar untuk mengidari klise sepenuhnya, terutama sekali apabila anda terpaksa bergelut untuk menciptakan suatu ayat yang ada seni dan original, metafora dan ekspresi. Untuk itu, fikir dua kali sebelum mengambil jalan mudah dengan mengambil apa-apa yang sudah sedia ada - kecuali jika ditulis yg lain akan kedenaran tidak logik pula. Tapi, yang paling baik, ciptakan sesuatu yg baru yang bersesuaian dgn jalan cerita karya anda. Kerana, kerja penulis adalah mencipta - jadi, ciptalah k...

Biar Tepat

Ayat yang jelas, terperinci akan membuatkan gambaran ttg sesuatu tempat, suasana, benda dan sebagainya jika berjaya diterapkan, akan membuatkan tulisan anda hidup. Jika perlu, buat sedikit penyelidikan. Pasti seronok jika tahu nama2, tempat dan sebagainya yang boleh digunakan dlm karya anda. Membuat ayat seperti, `Wanita tua itu duduk dijendela sambil minum secawan teh dan sepiring kuih keria,' tentulah lebih menarik drpd anda menulis `Wanita tua itu duduk di tepi jendela sambil minum dan makan sesuatu'

Baaimanapun, ketepatan bukanlah sekadar untuk melakukan pengisian terhadap ayat yang hendak diubah suai. Ia adalah sesuatu tentang bagaimana hendak memilih kata kerja dan kata kerja yang terbaik, tertepat.

Beri Perhatian Lebih Kpd Pemilihan Perkataan

Sebagai penulis, anda juga perlu membuat pilihan tentang perkara berkaitan dengan bahasa kiasan, sambil anda memikirkan tentang Gaya Penulisan. Rujuk beberapa istilah sastera asas, misalnya metafora (bagaimana mencipta metafora), perumpamaan atau perbandingan, dan ironi. Mengenali istilah2 sastera dan menggunakannya, boleh membantu membina Gaya Penulisan anda.


...

0 comments:

Post a Comment