• LinkedIn
  • Join Us on Google Plus!
  • Subcribe to Our RSS Feed

Wednesday, March 25, 2009

Memilih/Menggambarkan Persekitaran Cerita

Wednesday, March 25, 2009 // by Azmah Nordin // No comments

Lazimnya, persekitaran akan menyumbang kepada mood cerita, tak kisahlah di mana saja. Di pejabat yang semua komputernya diserang virus? di ladang kelapa sawit yang luas terbentang dibiaki biawak raksasa? Di kawasan perumahan di Gaza yang bagaikan padang jarak padang terkukur oleh pencerobohan Israil? Di dlm shuttle pesawat angkasa lepas yg berlaku perebutan kuasa di dlmnya? Dalam sebuah kampung yg menyimpan rahasia mengaibkan seluruh penduduk kampung, secara turun temurun? Atau apa2 sajalah; ia bukan saja harus mengaitkan situasi watak/persekitaran/masa cerita itu berlaku, tp ia juga mampu memberikan kesan akan ketulenan pengkaryaannya kpd khalayak pembaca.

Bagaimanapun, ia harus disampaikan secara tidak langsung. Sebagai contoh;



1. Situasi watak.

nak digabungkan dgn;

2. Masa

3. Tempat/setting (Kelas tuisyen di Pekan Singgahmata, gerai makan. Jaraknya. Masa.

4. Jarak.



Bagaimana kalau kita cuba sampaikan begini? (lebih kurang);


Setiap senja, selepas menghadiri tuisyen di Dewan Singgahmata yg sekilometer dari rumahnya, gadis itu segera membantu ibu di gerai makan yang terletak bertentangan dengan dewan itu.

Situasi watak = gadis yg pergi tuisyen, dan kemudian membantu ibunya. Senja = masa. Dewan Singgahmata dan gerai makan = persekitaran. Sekilometer - jarak.

Persekitaran yg tidak sesuai, dengan situasi watak, akan kelihatan janggal. Kecuali kalau anda memang sedang menulis tentang cerita sains fiksyen serba pelik - anda pasti tidak akan, misalnya, anda tak akan meletakkan satu watak ahli bomba sedang mencurah air di tengah2 lautan, bukan? Tugas ahli bomba utk memadamkan kebakaran, bukan utk menambah air pada air yg sudah selautan luas dan dlmnya itu, bukan?


Menggambarkan Sebuah Persekitaran


Cara menggambarkan persekitaran yg baik, adalah dgn cara tidak langsung. Menggambarkannya melalui tindakan, pemikiran, perasaan, penglihatan, pendengaran, deria rasa dan deria sentuh watak - lebih berkesan dan menarik daripada secara deskritif atau secara pemerian. Malah, mungkin membosankan.

Menunjukkan watak2 dlm aksi, selalu memberikan keperincian mood asas dan persekitaran yg diperlukan oleh pembaca. Menunjukkan watak2 melihat, menghidu, merasa dan menyentuh, akan membuatkan persekitarannay hidup di keseluruhan cerita. Saya turunkan sedikit sedutan dr novel Dari Dalam Cermin saya yg pernah memenangi Hadiah Sastera Malaysia;

Gerak langkahnya dipercepat, biarpun terasa daun kering pohon pari-pari mempari dan bunganya yang berjambak-jambak, berguguran dan ada yang melayah turun dan menyentuh kepalanya, seperti mencuba menyentuh alam kesedarannya yang dipacu sejuta nafas tersepit. Begitu dia meneruskan lariannya, menyusuri pinggir pantai Kuala Tempasuk di daerah Kota Belud itu, dia membulatkan tekadnya. Biarlah bulan sabit yang tinggi melewati puncak Kinabalu dengan cahaya cerah menerangi jagat raya itu menjadi saksinya. Dia akan bangkit mennatang keharuan, suatu janji pada diri sendiri yang bertolak daripada titik-titik derita.

"Pastiii...!"


Tp, contoh di atas adalah contoh utk novel dewasa. Utk novel kanak2/remaja, gaya bahasanya sama sekali tidak sesuai k...

Hanya gambarkan persekitaran yg perlu saja. Katakanlah anda ingin menggambarkan persekitaran sebuah kampung; maka tak perlulah anda menceritakan segala2 ceruk kampung itu, secara terperinci. Ini nanti mungkin akan menjadi penghalang kpd perkembangan perjalanan cerita atau plot anda. Jadi, jalan yg paling mudah adalah dgn menggambarkannya melalui perasaan watak itu, seperti sudutan Dari Dalam Cermin itu. Dgn cara ini, pembaca akan mendapat tanggapan terhadap keseluruhan persekitaran, tanpa terbenam ke dalam pemerian persekitaran yang keterlaluan.

Menggambarkan persekitaran lewat dialog juga boleh, tp hanya jika ia diperlukan dlm jalan cerita. Borak kosong hanya akan memperlahankan perjalanan cerita dan ini akan memualkan pembaca dan mematahkan keinginan pembaca untuk membaca terus. Lagi sedikit dialog, lagi baik. Lagi byk monolog lebih baik daripada dialog. Lebih dewasa gitu.

"Tumor,"Dr. Husaini, meneliti riak muka gadis yang duduk bertentangan dengannya, di pejabat itu.

"Tumor?"

"Pada saraf tunjang,"angguk Dr. Husaini, "Sekarang dia menjalani rawatan kemoterafi secara intensif."

"Astaghafirullah...!"


Dialog di atas itu, berkisar di pejabat Dr. Husaini. Bermakna apabila pembaca membaca sedutan dialog dari novel Dari Dalam Cermin. pembaca boleh mengagak bahawa perbincangan itu mengambil tempat sama ada di klinik ataupun di hospital.

Utk menguatkan persekitaran anda, gambarkan cuaca, fesyen pakaian, jenis kenderaan, telefon dan apa2 saja yg perlu. Gunakan deria anda. Rekod pengalaman-pengalaman anda. Tambah pengetahuan anda ttg persekitaran yg mau diangkat ke dalam karya anda nanti. Buat penyelidikan. Lawat tempt itu, samada melalui pembacaan, lewat internet, atau pergi sendiri ke tempat itu utk mendapatkan suasana persekitaran yg lebih meyakinkan - jika perlu. Baca buku2/risalah/majalah ttg pengembaraan yang berkaitan dengan karya anda; budaya, jenis makanannya dan cara org tempatannya bercakap dan sebagainya.

...

0 comments:

Post a Comment