• LinkedIn
  • Join Us on Google Plus!
  • Subcribe to Our RSS Feed

Wednesday, December 30, 2009

Dari Sifu

Wednesday, December 30, 2009 // by Azmah Nordin // // 15 comments

Langkah Pertama.


(FYI; saya bimbing kelas ini, hanya mengikut cara saya menghasilkan karya selama ini) Yakni, dr segi praktikalnya - bukan teorinya. Semua wajib panggil saya Sifu, supaya saya boleh serius dgn anda dan supaya tiada peserta yg boleh manja lebih2 dgn saya.  

Jadi, bersungguh2lah, sbb sekali nama anda dipadam, ia tidak akan dikembalikan spy adil kpd peserta kelas yg serius memerlukannya.   Namun, andainya karya  anda menang apa2 hadiah drpd kelas bimbingan  Blog Sastera, saya berhak mendapat 15 peratus drpdnya, kerana akan byk idea  saya juga di dalamnya.  Bermakna, jika anda menang hadiah bernilai rm 100 - milik saya rm 15. begitulah seterusnya.


bagi yang berminat mengikuti kelas bimbingan tertutup (di blog lain), sila hubungi saya di;  azmahnordin@gmail.com (murah2 je)

  Profesional k...



Ok, jom kita hasilkan karya sastra bersama2.


1. Tetapkan; mau tulis novel atau cerpen? Sasaran usia khalayak pembacanya, pilih; 9 - 12, 13 - 16, 17 - 21, 22 - ke atas ... MESTI DOUBLE SPACING K

2.  Sila beri nama betul, usia dan jantina anda.   Perbezaan usia,  jantina akan menggambarkan perbezaan cara pemikiran, psikologi, perjuangan dan sebagainya. (tapi hanya sebuah dlm satu masa )  nama betul anda, kiranya adillah kan, saya bukan saja nama anda tahu, malah siap dengan gambar lagi.

3. Tema bebas (asal tidak menyinggung sensitiviti masyarakat berbilang fahaman agama, kaum, fahaman ideologi, politik dan seumpamanya - ok saja bagi saya... untuk kelas nil je, selepas anda mahir dan dah boleh berdikari, anda boleh tulis apa saja - asal ada PERJUANGAN/PENGORBANAN di dlmnya - utk mengangkat nilai2 murni supaya setiap karya lebih bererti. Nilai murni ini boleh dibincangkan bersama kelak)


 Sepanjang dibimbing di blog  sastera ini, semua peserta kelas bimbingan diibaratkan berada dlm perlindungan kepompong, bergelut memperkukuhkan diri. Begitu tiba masa, dari kepompong itu, lahirlah rama-rama yg indah berwarna-warni. setelah mengukuhkan diri dlm kepompong itu, adalah besar sekali harapan saya sebagai `ibu' utk melihat anak2 memberanikan diri utk mengembang sayap dan menerokai dunia yg luas terbentang dan tabah menghadapi pelbagai pancaroba.

Krn itu, saya yakin setelah  mendapat bimbingan sebuah (satu) novel, semua rama-rama yg terbit dari blog ini, boleh berdikari - kalau berasa tak boleh, bukan tak boleh sebenarnya. 

Yg lain2 tu, kita akan bincang di thread masing-masing. Peringatan; sekali anda sudah mengorak langkah menyertai kelas bimbingan saya ini - tiada undur lagi. Anda harus terus hasilkan karya, hingga sukses. :)

Dan, jika ada peserta baru mau menyertai kelas bimbingan ini, sila tulis nama anda di bawah ini, dan sekaligus di kotak `Jerit Apa Je' tu,  supaya saya dan pengurus2 blog senang nampak... nanti kami cuba masukkan ke dalam senarai peserta kelas bimbingan di bawah ini. InsyaAllah.

TAMBAHAN;

Saya pada sebelah malam, lazimnya baru masuk ke blog ini. Jadi, apabila anda post apa2 lewat kotak komen, anda perlu bersabar tunggu hingga saya (atau pengurus2 blog jika berkesempatan)  terbitkannya pada sebelah malam k :)   tp, anda sentiasa digalakkan mendapatkan tunjuk ajar adik beradik siber sekelas yg lain,  semasa ketiadaan saya.

Mmg saya menuntut dedikasi dan kerja keras  dr pihak peserta kelas bimbingan utk menentukan mutu karya, utk itu; JGN MUDAH PUTUS ASA ATAU MENYERAH KALAH K!  kalau setakat bermasalah mengepos karya pada ketika2nya,  ia hanya satu kesilapan teknikal dan tidak disengajakan,  beritau saya dan pengurus2 blog Sastera supaya kita atasinya bersama2.

15 comments:

  1. salam sifu...,
    Lafaz paling indah lagi bermakna...
    Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar!

    Setinggi syukur kpdNya,
    kerana...doa saya yg sgt2 brharap sifu merelakan blog sastera ini beroperasi dgn syarat2 baru itu...terkabul juga..Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui hajat hati hambaNya.

    Dia jua yg mengilhamkan rasa nikmat utk sifu bukakan peluang menuntut dgn sifu sepanjang hayat..!
    Ini juga bermakna sy akn dpt mnjadi murid sifu selamanya, nikmat juga untuk saya. subhanallah!

    Keseluruhannya..ini rezeki untuk semua yg sentiasa menjadikan penulisan sebagai medan perjuangan. Moga kita semua beroleh kebaikan dan semestinya mengembalikan semua kebaikan kpd insan lain.

    Saya yakin berapa pun bayaran yg sifu rasa patut tidak menjadi keberatan bg sesiapa pun. Asal saja ada keazaman yg kuat, smua mnjadi mudah. insyaAllah.

    Sifu telah buka laluan mudah...
    Saya fikir sewajarnya smua peserta akn mematuhi syarat dan disiplin berbengkel. Ini memudahkan terhasil karya2 yg bermutu.

    Allah berkati sifu.
    Muridmu selamanya.
    Noraini bt Eslah(Ummu Anas)

    ReplyDelete
  2. ummu anassss :)

    patutlah saya asyik ingat ttg `dari sifu' tu je, dan sudah tentulah tertumpu pada anda, nombor satu, sejak kebelakangan ini. rupa2nya ada doa dari seberang laut china selatan. ummu anas, jutaan terima kasih juga utk kata2 yg begitu indah dan begitu menyentuh perasaan saya kat atas tu, saya terharu, sungguh.

    setuju, jika gigih, semuanya mudah. agi idup, agi ngelaban :)

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum...
    Sy Arifah bt Mohd Zin mahu menyertai kelas bimbingan di sini...
    Harap sifu sudi membimbing saya..
    Assignment di atas (1, 2, 3) perlu saya hantar kat sini ke? atau email kat puan?

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum Sifu,

    Saya berminat nak menyertai kelas ni. Saya seorang ibu berusia 39 tahun. Boleh tak saya kirimkan maklumat saya melalui emel?

    Tkasih.

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum w.b.t

    saya, syahirah binti hamdan sangat berminat untuk meyertai kelas bimbingan cerpen sifu. apa langkah pertama untuk mendaftar ya?

    harap sifu benarkan. sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum Sifu & Aini,
    Saya, Siti Hajar Othman (52 tahun) telah baca & memahami panduan2 dlm 'Langkah Pertama' dari Sifu. Sebenarnya saya telah pun menulis karya saya tu sejak 2 tahun lalu dalam 'Words' file & double spacing. Boleh ke saya post biodata saya dlm 'Post Comment' box ini pada Sifu atau hantar via email. Besarlah harapan saya diterima masuk dlm kelas bimbingan Sifu. Terima kasih. Jika semua info yg diperlukan dihantar ke Sifu via email, harap berikan saya email add Sifu. Terima kasih sekali lagi.

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum Sifu,
    Saya Siti Hajar Othman berusia 52 tahun mahu mengikuti kelas Bimbingan Sifu. Tentang Assignment yg Sifu hendak tu, saya perlu hantar via email pd Sifu or paste je Biodata tu dlm Comment box ini. Karya yg sy tulis tu memang ditaip double spacing. Harap berikan saya email add Sifu. Terima kasih. Selamat Malam.

    ReplyDelete
  8. Salam Sifu, ini biodata saya:


    SITI HAJAR BT OTHMAN
    301, Block C10, Seksyen 1
    Wangsa Maju, 53300 Kuala Lumpur
    Tel (house): 603-1420477 (h/p) 019-2230866
    Email: sitilatifa@yahoo.com
    Email: sitihajar.othman5@gmail.com


    Personal Data

    Date of Birth : 15th August 1959
    IC Number : 590815-08-5280 (new) 5730843 (old)
    Place of Birth : Tapah, Perak
    Sex : Female
    Race/Religion : Malay / Islam
    Status : Married with 2 kids
    Job : Full time housewife
    Age : 52 years
    Nama Pena : Melati Desa


    Educational Background

    1966 – 1971 Passed Standard 6
    Sekolah Rendah Kebangsaan Kg Datok Keramat 2
    Kuala Lumpur

    1972 – 1975 Lower Certificate of Educations (LCE Grade A)
    Sekolah Menengah Bukit Bintang (Perempuan)
    Kuala Lumpur

    1976 – 1977 Malaysia Certificate of Educations (MCE Grade 3)
    Sekolah Menengah Bukit Bintang (Perempuan)
    Kuala Lumpur


    Employment History And Experience

    1993 – 2008 Private & Confidential Clerk
    Ford Malaysia Sdn Bhd, Shah Alam
    (Formerly known as AMIM Holdings Sdn Bhd)

    1987 – 1993 General Clerk
    AMIM Holdings Sdn Bhd, Shah Alam

    1986 – 1987 General Clerk
    Ford Concessionaires Sdn Bhd, Petaling Jaya – P&S Centre

    1985 – 1986 General Clerk
    Ford Concessionaires Sdn Bhd, Sg Besi – Showroom
    1983 – 1985 General Clerk
    Sri Kinabalu Sdn Bhd, Kuala Lumpur

    1978 – 1983 General Clerk
    General Instruments, Sg Way


    Personal Strength and Characteristics

    1. Able to communicate and correspond in English and Bahasa Malaysia and able to communicate with all level of people.
    2. Able to prepare and type letters / correspondence – have Business Skill Writing, PC Knowledge / Literate.
    3. Able to communicate and follow-up with Local Suppliers and Overseas on Outstanding Orders, Shipment Discrepancies, Pricing Error and etc.
    4. Able to do simple analysis and statistics.
    5. Able to perform general clerical and confidential duties.
    6. Able to work independently and able to perform work with minimum supervision.
    7. Willing to learn new things – Fast learner.

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum Sifu Azmah & Ummu Anas,

    Saya Zuhairy berminat nak sertai bengkel penulisan Sifu. Berikut info tentang saya:

    Wan Ahmad Zuhairy
    Lelaki
    30 tahun
    Bekerja Bhg Pengurusan
    Kuala Lumpur

    Boleh berhubung melalui e-mel saya : gelakmacamkude@gmail.com atau blog saya,
    http://lenasipena.blogspot.com/

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum sifu Azmah,
    Saya berminat untuk mengikuti bengkel penulisan sifu, ini serba sedikit mengenai diri saya.

    Rosiela Akma binti Rosley
    21 tahun
    perempuan
    e-mel: akma_unie@yahoo.com
    Penuntut Universiti Malaysia Sabah dalam program Seni Kreatif..

    ReplyDelete
  11. Salam Rosiela Akma,

    Saya(noraini eslah); menguruskan blog sastera ini.
    selamat datang ke blog sastera, akma...semoga anda mendapat bimbingan terbaik dari sifu az.

    Utk mulakannya, harap 1st,anda baca entri 'peraturan blog satera' dan 'checklist karya sastera'.

    kemudian 2nd, hrp anda masukkan sinopsis cerpen/novel yg ingin anda olah ke dlm kotak diskusi/sumbang saran sinopsis cerpen/novel.
    selepas sinopsis anda dinilai, saya akan buka thread bimbingan utk anda berinteraksi dgn sifu az.

    anda buat ini dulu, akma.

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum sifu
    Saya juga berminat untuk mengikuti bengkel penulisan ni,

    Nor Hidayah Bt Mat Zain
    24 tahun
    e-mel: dejavu_seorangGadis@yahoo.com
    blog: www.sehinggamusimberubah.blogspot.com

    ReplyDelete
  13. Salam sifu Azmah dan Ummu Anas. Nama saya Asmah Hashim. Saya berminat ingin mengikut kelas di bawah bimbingan sifu dan Puan Ummu Anas.

    Asmah Hashim
    44 tahun
    email:- hashimasmah40@yahoo.com
    blog:http://pnasmahhashim.blogspot.com

    ReplyDelete