• LinkedIn
  • Join Us on Google Plus!
  • Subcribe to Our RSS Feed

Tuesday, March 10, 2009

Dari Sifu

Tuesday, March 10, 2009 // by Azmah Nordin // 1 comment

Langkah Pertama.


(FYI; saya bimbing kelas ini, hanya mengikut cara saya menghasilkan karya selama ini) Yakni, dr segi praktikalnya - bukan teorinya. Semua wajib panggil saya Sifu, supaya saya boleh serius dgn anda dan supaya tiada peserta yg boleh manja lebih2 dgn saya. Jadi, profesional k :) Dan apabila saya dah buatkan anda thread/ruang utk memudahkan anda berkarya dan berinteraksi dgn saya, bererti anda dan saya sudah ada PERJANJIAN untuk menghasilkan karya bermutu. Jika anda tak bersedia mengikat janji dgn saya, sila beritahu saya awal2, nama anda masih boleh didelete dr senarai peserta kelas di blog ini.

Ok, jom kita hasilkan karya sastra bersama2 :)


1. Perlu ada google akaun; gmail, kalau tiada, senang saja buat. pergi ke google mail, sign up; tak sampai lima minit, dah siap k


2. Sila beri nama betul anda, usia dan jantina; bagi memudahkan saya memilih pendekatan yg sesuai bagaimana hendak membantu anda. nama betul pula, kiranya adillah kan, sbb saya sendiri bukan hanya guna nama betul, tp siap siar gambar lagi kan

3. Tetapkan; mau tulis novel atau cerpen? Sasaran usia khalayak pembacanya, pilih; 10 - 12, 13 - 16, 17 - 21, 22 - ke atas ... Perbezaan usia, akan menggambarkan perbezaan cara pemikiran, psikologi, perjuangan dan sebagainya. (tapi hanya sebuah dlm satu masa k)


4. Tema bebas (asal tidak menyinggung sensitiviti masyarakat berbilang fahaman agama, kaum, fahaman ideologi, politik dan seumpamanya - ok saja bagi saya... untuk kelas je, selepas anda mahir dan dah boleh berdikari, anda boleh tulis apa saja - asal ada PERJUANGAN/PENGORBANAN di dlmnya - utk mengangkat nilai2 murni supaya setiap karya lebih bererti. Nilai murni ini boleh dibincangkan bersama kelak)

5. MESTI DOUBLE SPACING DAN MESTI GIGIH! DAN, BAGI YG DAH ADA NAMA SEBAGAI PESERTA DAN TAK AKTIF LEBIH SEBULAN, TANPA MEMAKLUMKAN KPD SAYA AKAN SBB2NYA, NAMA ANDA AKAN DIKELUARKAN DR  KELAS  INI.


5.Setiap orang diberi peluang  menghasilkan 5 (lima) buah cerpen sehingga menjadikan hasil karya bermutu tinggi, selepas itu, setiap orang dikenakan bayaran RM 50 (boleh minta discount, jika perlu k, jgn bimbang) utk setiap cerpen yg dikerjakan bersama saya di sini secara terbuka - tp, jika mahu masuk pertandingan penulisan, di mana kerja keras diperlukan drpd kedua pihak anda dan saya, dan ia tidak percuma lagi dan tidak dihasilkan secara terbuka di blog ini k


Yg lain2 tu, kita akan bincang di thread masing-masing. Peringatan; sekali anda sudah mengorak langkah menyertai kelas  saya ini - tiada undur lagi. kerana kegagalan anda adalah kegagalan saya, dan tiada siapa yg suka gagal kan. Anda harus terus hasilkan karya, hingga sukses. :)

Dan, jika ada peserta baru mau menyertai  kelas ini, sila tulis nama anda di bawah ini, supaya saya senang nampak... nanti saya cuba masukkan ke dalam senarai peserta kelas bimbingan di bawah ini. InsyaAllah.

 setiap kali anda hantar posting, sila tulis nama anda di bawah ini dan beritau saya di shoutbox supaya `Jerit Apa Saja K..' tu , supaya saya senang nampak...tak terlepas pandang dan tak terlupa akan kewujudan posting anda tu k.. jika saya terlepas pandang, ingatkan saya berkali2, dan jgn merajuk k

1 comment:

  1. Salam sifu,
    maknanya saya post karya saya di sini atau di thread saya?

    ReplyDelete